Charger R/T 440 1969

 

23-24 Augusti

 

Hittade felet med "soppa tillförseln", det var silen i tanken som var igensatt.

Tog bort den helt, sedan räckte inte dom största munstyckena till andra steget på förgasaren.

Så jag borrade upp ett par till 3.3millimeter.

 

Körde på Lördagen på Mälardalen Open tävlingen.

Meningen var att komma ner på en 12:a.

Lyckades med det redan i första försöket, 12.88 166.9km/h 1.80 i 60fot.

Därefter blev det bara 201 meters körning pga. vatten i banslutet.

Kom ner på 1.74 i 60fot och en tiondel snabbare på 201meter.

Körde bara tre svängar, kändes som jag hade nått mitt mål med Chargern.

Tjoa kom över och kikade på racet, vi delade på en låda Carlsberg hof efter tävlingen.

Tyckte att det behövde firas att jag hade lyckats komma ner på en tolva.

Sussie var chaffis åt mej och Tjoa.

Vi åkte till Kjula och kolla till festen där, därefter blev det en sväng på krogen.



 

 

 

 

2-3 Augusti.

Var till Kjula och körde på BlackSmith Nats.

Blev en blöt helg på Kjula flygfält... Hela lördagen regnade bort.

Körde tre svängar på söndagen. I första rundan tappade jag soppatrycket helt när jag växlade till 2:an

Justerade om förgasaren o plockade bort soppa filter till nästa runda.

Då körde jag 13.26sek 163km/h 1.88 i 60fot, men enligt LM1 loggen så gick bilen lite snålt hela vägen,

 AFR på 13.3. Hade tyvärr inga större munstycken med mej.

Till sista vändan ökade jag tändningen en aning o sänkte bilen fram.

Fick till då 1.81 i 60fot, men soppatrycket försvann igen på 2:an..

 

    

Delade depå plats med Larsa, Bo Ragnebro tog med bussen till Kjula.

 

    

Bmw Bosse ville testa sin 3.0 på strippen men skottade tyvärr kardanen i burnisen

Körde tidigare i år 11.60 på Kjula.

 

    

Chargern är lite hög, höjde den ca. 5-6cm fram... Tänkte att det kunde behövas.

Men fungerade ännu bättre när jag sänkte bilen.

 

    

Tjoa ( i mitten) kom över o kikade på söndagen, jag till höger..

 

    

             Inför andra svängen..                               Man ska inte vara feg i burnisen ;)    

                   

Manlig burnis :)

 

    

Bilen sätter sej fint :)                                                                

 

 

Lite bilder som  Kjell Brelleman har fotat

kika in på brelleman.se för att se fler bilder 

    

 

 

    

 

 

    

 

 

    

 

              

                                              

Blev andra pris i finbilscruisingen på PowerMeet.

Gissa om Sussie, Klara och Cissi var nöjda?! :)

Jag fick agera chaffis på lördag kvällen när tjejerna ville fira...

 

Se så glad Sussie är...

 

Tjejerna framme på prisutdelningen.

 

 

Även Chargern ser nöjd och glad ut :)

 

 

 

 

Klicka på bilderna för att se större format.

 

Sålde Camaron i höstas men dröjde inte länge innan jag fick ett nytt projekt att ta hand om.

Renovera motorn på Sussies Charger R/T,  motorn har tidigare skiftats till en -78:ans 440.

Bilen gick väldigt illa drog runt 5liter milen.

 

 

26/6

Bilen startades igår onsdagen 25/6.

Körde in kammen, 2000rpm i 20minuter. :)

 

Besiktigade bilen idag, vindrutetorkarna fungerade inte var den enda anmärkningen

Fick en bra att veta, länkarmsbussning vänster fram är sliten.

 

Blev en liten provtur också, var ju tvungen och testa hur rapp bilen var ;)

 

Gummiröken är kvar i luften när jag svänger in mot garaget ;)

 

 

8/6

Insugsfräsning...

 

Skruvades fast på A bordet.

 

Uppriktning av insuget.

 

Det ville vibrera lite när skulle fräsa.

 

Vibrationsdämpare ;)

 

Resultatet blev bra... :)

'

 

 

7/6

Slipade in ventilerna igår.

Topparna monterades ihop idag.

Ska till jobbet med Tjoa imorgon och fräsa sidorna på insuget.

 

Topparna på plats :)

 

Insuget måste fräsas av 1.5mm per sida.

 

 

12/5

Blev lite Charger mek idag.

Sussie ville meka lite.

Vattenpumpen skruvades ihop och målades svart av Sussie :)

Sedan monterade hon oljepickupen, skvalpskyddet, tråget och oljepumpen.

Jag grada in kammen på 105 grader "intake centerline", blev en grad "advance".

 

 

 

 

28/4

Lite bilder från förra helgens mekande 

Sista kolven på väg ner :)

 

Var till Timo och hämtade ett "beggad" tråg och skvalpplåt.

 

Tråget som jag hämtade var i dåligt skick men skvalpskydden gick att föra över till gamla tråget. :)

 

Lite svart färg på tråget! Vad annars? ;)

 

Målade i tändmarkeringarna på svängdämparen.

 

Kamkåpan nymålad..

 

 

16/4

Förra helgen mekades det för fullt i garaget.

Blev både Mopar motor mek och mek med Dojjans TD Nova. :)

Jag byggde ihop tre stycken "mätklockor" på jobbet så att jag kunde mäta alla lager och kolv spel.

Alla spel stämde väldigt bra så att vi kunde börja ihopmonteringen av bottendelen.

Sussie tvättade av vevaxeln med T-röd, borstade rent alla oljehål.

Sedan lyfte vi i vevaxeln.

Kolvar och vevstakar monterades efter det.

Ikväll mätte jag upp TDC "övre död punkten" gjorde om markeringen på kamkåpan, den fick lite färg på sej oxå. :)

Imorgon tänkte jag grada in kamaxeln.

 

Sussie monterar ramöverfallen..

 

 

5/4

Körde in blocket till jobbet i torsdags..

 

Kolvarna vände hela 2.2 mm under deckplan

 

Blocket "deckades" av 2mm per sida.

Tjoa e duktig på att köra våran gamla Mandelli på jobbet.

Det var våran fredag kvälls nöjje ;)

Sussie var förbi en sväng o kolla att vi skötte oss... Heh he

 

 

2/4

Var till Ronny på tisdagen och hämta  två komponents färg.

Blev färg till sprutan istället för sprayburkar.

Passade på att måla buren till Janis BMW 325 e36:a oxå :)

Så här blev motorrummet.

 

 

Påskafton 22/3

Jag har varit i garaget ett par kvällar och portat vidare i topparna.

Sussie var över i tisdags och slipade motorrummet på Chargern.

Jag ska svetsa igen några hål på torpedväggen sedan får Sussie slipa och spackla lite.

Ronny fixar fram två komponents satin svart sprayfärg.

 

Se vad glad han blev av "behandlingen" ;)

 

 

Torsdagen 13/3

Dax att uppdatera Charger sidan lite... 

Sussie ville börja fixa med bilens motorrum i tisdags.

Vi skruvade loss vindrutetorkarmotorn och fläktmotorn, tog även loss alla kablar på torpedväggen

Sussie skurade av hela motorrummet med "naturavfettning", och blåste rent allt med högtryckstvätten.

Nu ska det bara slipas och målas om.

Jag tog med v.torkarmotorn och fläktmotorn till jobbet, passade på när maskinen var trasig :)

Skruvade isär båda motorerna och tvätta och blästra höljena.

 

Så här ser motorerna ut isär skruvade.

Får se om jag får ihop dom sedan ;)

 

 

 

Fredagen 22/2

Insugsventilerna var såpass dåliga så dom gick inte slipa i ventilslipen.

Fick en begagnad uppsättning insugsvetiler av Kocken i Västerås, putsade dom rena men dom var inte heller så bra. 

Så jag beställde ett set nya Milodon rostfria ventiler, blev även en 1 tums 4 håls förgasarspacer.

Dagens jobb blev att byta vevstaksbultar till ARP waveloc bultar, knackade bort dom gamla bultarna.

Sedan grada jag av alla vassa kanter med en "tandläkarborr"

därefter blev det ångtvätten ett par gånger, brynde av anläggningsytorna sedan kunde jag montera dom nya bultarna.

 

 

Måndagen 28/1

Tog med ventilerna till jobbet så att Tjoa kan lämna dom på slipning till Fredde i Flen.

 

 

Torsdagen 13/12

Var till Engson Motor igår eftermiddag och hämtade motorblocket.

Nu kan jag montera i vevaxeln och en kolv/vevstake och kolla hur mycket blocket behöver deckas.

Tog med den åttonde kolven och vevstaken till jobbet inatt, fräste och glasblästrade även den.

Har beställt nya ARP Wave-Loc vevstaksbultar, ska grada av alla vassa kanter på vevstakarna när jag byter bultarna.

 

 

Kände mej tvungen att putsa lite mer på insuget.. inte bra med tvångstankar ;)

Slipade bokstäverna på insuget plana och polerade dom lite lätt.

matchar ventilkåporna bättre nu.. 

         

 

 

Söndagen 9/12

 

Blev så less på portningsjobbet, tog och lyfte i en komplett kompressor motor i Chargern istället ;)

Det var söndags nöjjet för oss *asg*

Tack för hjälpen Henke, Axel och Danne...

Skickade bilden som MMS till Sussie, hon kom förbi o kikade om vi verkligen hade lyft i motorn ;)

 

 

Bra fotomontage.. Motorstödet syns inte på bilden.. Kolla på bilden nedanför..

 

 

 

Fredagen 7/12 kl.05.15

Kom hem ett tag sedan från jobbet, hade dåligt med jobb i maskinen inatt.

Passade på att ta med 7 kolvar och vevstakar till jobbet.

Fräste av 1mm på undersidan av kolvarna, motvikterna på vevaxeln hade skrapat i kolvarna tidigare.

Sedan putsade jag till kolvarna, tog bort alla vassa kanter.

Därefter blev det en sväng i ångtvätten, sedan silvertejpa jag allt som inte skulle glasblästras.

Efter blästring tvättades allt ett par gånger till...

Nu undrar ni alla varför tog han med sej bara 7 kolvar och vevstakar..Hmm ;)

Jo lämnade ju en av dom till Engson när blocket skulle borras.

Nu sitter jag och njuter av en kall Carlsberg hof, det är jag värd tycker jag ;)

 

 

Onsdagen 28/11

Blev en stunds portning av "452" topparna i garaget på kvällen.

Skyddsutrustning behövs.. bra skitig blir man av gjutjärnsspån ;)

På Tisdagen var jag till Engson Motor i Västerås och lämnade blocket på borrning.

Får troligen blocket om ett par veckor, ska sedan montera i vevaxeln och en kolv/stake och kolla

hur mycket blocket ska "deckas"... Det kan jag göra på jobbet.

 

 

Måndagen 26/11

Hade lite bläster jobb inatt.

Vattenpumpen såg risig ut. Men själva pumpdelen var i bra skick troligen nyligen bytt.

Blev ångtvätten ett par gånger innan glasblästring.

 

 

Fredagen 16/11

Ångtvättade luftrenarlocket och remhjulen, sedan glasblästrades allt.

Polerade därefter MOROSO texten, maskerade texten med målartejp.

Det var ett riktigt "pill jobb"..

Sedan glasbästrade jag om locket.

Visst blev resultatet bra?! ;)

Remhjulen ska lackeras vid senare tillfälle, ev. pulverlack.

 

 

Torsdagen 15/11

Ballanserade svängdämparen på jobbet igår natt.

Här ser ni nya tändmarkeringarna oxå.

 

Tar med remskivorna och luftrenarlocket till jobbet inatt.

Remskivorna kanske blir rena i ångtvätten, Moroso locket ska få smaka på glasblästern och lite polering ;)

         

 

 

Tordagen 8/11.

Har varit i garaget ett par timmar och portat lite.

Tog lite för och efter bilder på topparna.

         

                                                 Som ni ser har motorn gått en aning fett.                      Finns en del att göra åt kanalerna.                                                      

         

Portade först med slipstenar 6mm skaft. Stenarna är ca. 10mm i diam. och 40mm långa.

Sedan slipade jag med ett långt stålskaft som e snittad i ändan för att få på 

smärgelduks remsor. Använde 100korns smärgelduk.

         

Rätt tidskrävande jobb, lite över kurs på en gatmotor... ;)

         

Men kan inte låta bli vill ju få bra snurr i denna motor..

 

 

Måndagen 5/11.

Tog med Insuget Weiand tvåplans, ventilkåporna, kamkåpan och svängdämparen till jobbet.

Ångtvättade allt, sedan glasblästrades delarna.

insuget blev som nytt :)

Tändmarkeringen på kamkåpan ska göras om.

Svarvade om svängdämparen så att alla ytor blev plana, gjorde tändmarkeringar på den upp till 45grader.

Ska ballansera den oxå.

Ventilkåporna ska slipas o poleras lite.

Mer bilder kommer snart..

 

 

Tisdagen 6/11. 

Så här blev ventilkåporna.. Polerade bara "ribborna".

 

 

 

Motorn lyfte vi ur 5-6 Oktober

         

Även tjejer kan meka.                                             Motorn på väg upp..

Så där! första Mopar motorn i mitt garage ;)

 

Tog isär motorn, allt var bra sotigt, räknade ut grunkomp. i motorn det låg på ca. 7.6:1.

Topparna hade renoverats tidigare, styrningarna var bytta.

Kammen var en Lunati hyd.kam som kräver något högre komp,

motorn kan inte ha utvecklat något vaccum alls, därför var förgasaren påställd så mycket.

Fick tag i ett begagnat vevparti från en 440 Magnum, smidd vev, 010slipad.

skapliga 030 gjutna kolvar, stakar och svängdämpare.

Får upp kompet till 9.5-10:1 med det vevpartiet.

Har börjat porta topparna, blir en mild portning.

 

Ventilerna putsades rena från sot.

 

Vi har beställt lite nya delar till motorn från Summit.

Comp.cams kamkit. duration vid 050 230 in 236 ut, lyft .488" in .491" ut. 1800-6000 rpm

(kam,lyftare, kamdrivning, ventilfjädrar, retainers och knastrar.)

Edelbrock 750cfm förgasare.

Brytarlöst fördelarkit.

Ram, vev och kamlager.

Kolvringar.

Samtliga packningar och frostpluggar.

Oljepump och bussning till oljepumpsdrivning.